Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/hashemz/domains/hashemzehi.com/public_html/wp-content/plugins/blog-designer-pro/blog-designer-pro.php on line 899
آیا احتمال شکست ارتودنسی دندان وجود دارد؟ - دکتر محدثه هاشمزهی - دندانپزشک متخصص درمان ریشه دندان و عصب کشی در اسلامشهر

لطفا صبر کنید...

آیا احتمال شکست ارتودنسی دندان وجود دارد؟

28.jpg

در صورتی که پیشتر درمان ارتودنسی دندانی را انجام داده باشید، به احتمال قوی جلوی آینه قرار گرفته و از زیباتر شدن لبخندتان احساس رضایت کرده اید. سوالی را می خواهیم از شما بپرسیم. اینکه آیا هنوز همان لبخند سر جایش است و یا اینکه امروز در مقابل آینه چیز متفاوتی میبینید؟ اگر از استفاده کنندگان سابق بریس ارتودنسی دندانی بوده‌اید و از بازگشت دندان‌هایتان به جای قبلیشان ناراضی هستید، بدانید که تنها نیستید.

شکست ارتودنسی دندان موضوعی است که امروزه سوال های بسیار زیادی را در ذهن افراد ایجاد کرده است. اینکه آیا شکست درمان ارتودنسی دندان ممکن است؟ اگر چنین است علت آن چیست؟ همچنین اینکه آیا راه پیشگیری و درمانی برای آن وجود دارد؟ اینها سوالاتی بودند که مراجعه کنندگان کلینیک دندانپزشکی تاج اسلامشهر به طور مکرر از متخصصین دندانپزشکی این مرکز می‌پرسیدند. اگر چنین سوالاتی ممکن است ذهن شما را هم درگیر کرده باشد، با ما همراه باشید تا به توضیحات برترین متخصص دندانپزشکی کلینیک دندانپزشکی تاج اسلامشهر پاسخ این سوالات را دریافت نمایم.

کلینیک دندانپزشکی تاج اسلامشهر، برترین مرکز تخصصی در حوزه دهان و دندان در اسلامشهر بوده که به لطف وجود کادر دندانپزشکی تماماً متخصص در حال ارائه خدمات دندانی با بالاترین سطح کیفیت در استان تهران است. در صورت تمایل جهت بهره مندی از خدمات تخصصی مرکز میتوانید با شماره گیری تلفن های زیر، نسبت به رزرو جلسه ویزیت متخصص اقدام نمایید.

اسلامشهر، ابتدای باغ فیض، نرسیده به کوچه دوم، دندانپزشکی تاج، دکتر هاشم زهی

تلفن: 02156354030 – 02156364030

فهرست مطالب

 

ارتودنسی دندان

 

آیا شکست درمان ارتودنسی دندانی ممکن است؟

هنگامی که دندان ها پس از طی نمودن یک دوره موفق ارتودنسی دندانی، شروع به بازگشت به سمت موقعیت قبلی خود کنند، وضعیتی به نام عود ارتودنسی رخ می دهد. به فرموده متخصص دندانپزشکی کلینیک تاج اسلامشهر، عودها می توانند به صورت کوتاه مدت و یا بلند مدت رخ بدهند. عود کوتاه مدت معمولاً در کمتر از یک سال پس از تکمیل درمان رخ می دهد. اگر بازگشت به شرایط اولیه بیش از یکسال پس از تکمیل دوره کامل ارتودنسی رخ داده باشد، چنین وضعیتی را عود بلندمدت می نامیم.

عود ارتودنسی موضوعی نیست که در محافل مختلف به کرات درباره آن صحبت شده باشد، با این وجود وضعیت نسبتاً شایعی است. به گونه ای که بیش از ۵۰ درصد افراد در یک دوره حدوداً ۱۰ ساله این وضعیت را تجربه می کنند.

متخصصین دندانپزشکی کلینیک تاج اشاره کردند که طبق تصمیم گیری گروهی که بینشان انجام شده بود، از مدتی پیش بازنگری هایی را در برنامه مراقبتی پس از تکمیل درمان ارتودنسی داشته اند. بر طبق این تصمیم جدید توصیه می‌شود تا افراد پس از تکمیل دوره ارتودنسی دندان، نگهدارنده یا ریتینر دندان هایشان را به جای یک تا دو سال، به مدت بیش از ۱۰ سال در هنگام خواب استفاده کنند. ریتینر ابزاریست که باعث می شود دندان های شما از موقعیت جدیدی که پیدا کرده اند، به حالت قبلی خود باز نگردند.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی دندان برای چه کسانی مناسب است؟

دلایل احتمالی شکست ارتودنسی دندان کدامند؟

عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است در عود ارتودنسی دندان دخیل باشد، اما استفاده نامنظم از نگهدارنده یا ریتینر رایج ترین آنهاست. متأسفانه، برخی از بیماران اهمیت نگهدارنده‌ها را دست‌کم می‌گیرند و متوجه نمی‌شوند که حتی پس از برداشتن بریس‌ها، هنوز کاری برای انجام دادن وجود دارد!

پس از پایان مرحله اولیه درمان، دندان‌ها، استخوان‌ها و لثه‌ها همچنان به زمان نیاز دارند تا در موقعیت‌های جدید خود قرار گیرند. استفاده از نگهدارنده می تواند به طور منظم از دندان ها در برابر نیروهای طبیعی محافظت می کند. برخی از عوامل مؤثر دیگری که می تواند منجر به عود ارتودنسی شوند عبارتند از:

افزایش سن و داشتن پیش زمینه های ژنتیکی

ممکن است ژنتیک در ابتدا لبخندی زیبا به شما بدهد. اما باید بدانید همچنان احتمال دارد که با افزایش سن، تغییر طبیعی دندان های خود را تجربه کنید. این امر یک اتفاق رایج با افزایش سن است که خصوصا در دندان های جلویی اتفاق می افتد.

دندان قروچه

در صورتی که به دندان قروچه مزمن شبانه دچار هستید، احتمالاً از برخی از مشکلات سلامت دهان و دندان که می تواند ایجاد کند آگاه هستید. نیروهای ممتد ناشی از دندان قروچه، فشاری بر روی دندان ها وارد می کند که می تواند در نهایت منجر به ناهماهنگی مجدد دندان ها شود.

از دست دادن دندان

اگر یک یا چند دندان را به دلیل ضربه، پوسیدگی یا بیماری از دست داده باشید، دندان هایی که فضای خالی اطراف آن را احاطه کرده اند، اغلب به مرور زمان به سمت آن حفره حرکت می کنند. اگر این مورد اصلاح نشود، در نهایت می تواند منجر بازگشت درمان ارتودنسی شود.

عدم رعایت توصیه های درمانی

برای اینکه ارتودنسی کار خود را به درستی انجام دهد، بیماران باید دستورالعمل های متخصص ارتودنتیست خود را دنبال کنند. اگر بیمار غذاهای نامناسبی بخورد و توصیه ها را دنبال نکند، در نهایت ممکن است دندان ها به موقعیت قبلی خود برگردند.

ارتودنسی دندان

 

آیا بازگشت اثرات ارتودنسی دندان قابل درمان است؟

اکثر افرادی که درمان ارتودنسی را تجربه کردند، به مرور زمان با تغییر جایگاه دندان هایشان مواجهه گردیده اند. متخصصین دندانپزشک کلینیک تاج توصیه کرده اند در صورتی که افراد از نگهدارنده های خود به درستی استفاده کنند، می توان از بازگشت شدید دندان ها به حالت قبلی خود پیشگیری کرد. با این حال دندانپزشکان توصیه میکنند که بهتر است تحت نظر یک متخصص ارتودنسی قرار گرفته و تغییرات پیگیری شوند.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای مراقبت پس از ارتودنسی

در صورتی که بازگشت دندان ها نسبتاً شدید باشد باید راهکار های جایگزین را با متخصص دندانپزشکی بررسی نماییم. از جمله این راهکارها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بهره مندی از نگهدارنده های جدید

اگر دندان های شما پس از تکمیل دوره ارتودنسی در حال حرکت به سمت محل قبلی خود باشند، می توان با بهره گیری از ریتینر های جدید از شدت یافتن این حرکات دندانی پیشگیری نماید.

درمان مجدد

در صورتی که شدت بازگشت دندان هایتان به حدی باشد که می توان گفت به جایگاه قبلی و اولیه خود بازگشته‌اند، متخصص ارتودنسی تکرار دوره درمانی را به شما تجویز خواهد کرد. این امر شاید برای افراد کمی ناراحت کننده باشد. با این حال بازگشت مجدد به وضعیت دندانی نامرتب و ناراحت کننده ای که صرف وقت و هزینه از آن رهایی جسته بودید می‌تواند رعب انگیز تر باشد.

ارتودنسی دندان

 

اگر میخواهید جزو افرادی باشید که به هیچ وجه چنین شرایطی را پس از تکمیل درمان ارتودنسی دندان تجربه نکنند، توصیه های متخصص ارتودنسی خود را از بابت مراقبت های پس از انجام ارتودنسی جدی بگیرید. تمامی این شرایط با انجام ویزیت های منظم توسط متخصصین ارتودنسی کلینیک دندانپزشکی تاج اسلامشهر قابل پیشگیری هستند.

در صورتی که احساسی مبنی بر بازگشت اثرات ارتودنسی را در دندان های خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم در اسرع وقت با تماس از طریق شماره های زیر نسبت به بررسی دندان هایتان توسط متخصصین باتجربه کلینیک دندانپزشکی تاج اسلامشهر اقدام نمایید. قابل توجه است که مراجعین محترم از سایر شهرهای استان مانند نسیم شهر، پرند و رباط کریم نیز می‌توانند نسبت به بهره مندی از تخصصی دندانپزشکی در کلینیک تاج اقدام نمایند.

آدرس: اسلامشهر، ابتدای باغ فیض، نرسیده به کوچه دوم، دندانپزشکی تاج، دکتر هاشم زهی

ارتباط با ما:

تلفن: 02156354030 – 02156364030