Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/hashemz/domains/hashemzehi.com/public_html/wp-content/plugins/blog-designer-pro/blog-designer-pro.php on line 899
تزریق بوتاکس برای چه کسانی ممنوع است؟ - دکتر محدثه هاشمزهی - دندانپزشک متخصص درمان ریشه دندان و عصب کشی در اسلامشهر

لطفا صبر کنید...

تزریق بوتاکس برای چه کسانی ممنوع است؟

141.jpg

تزریق بوتاکس یکی از شناخته شده ترین و کارآمدترین روش ها برای خلاص شدن از شر چین و چروک های پوستی است. این ماده علاوه بر کاربرد در حوزه پوست و زیبایی، می تواند کاربرد های درمانی مختلفی را نیز داشته باشد. چنین امری سبب گردیده تا افراد زیادی در جهان حداقل یک بار هم که شده نام آن را شنیده باشند. از جمله کاربردهای بوتاکس می توان به درمان اسپاسم گردن، تنبلی چشم، هایپرهیدروزیس و… اشاره نمود.

با وجود این حجم از کاربرد برای تزریق بوتاکس، ممکن است سوال پیش بیاید مبنی بر اینکه چه کسانی نباید از این ماده به عنوان یک روش درمانی استفاده کنند. زیرا بوتاکس در عین حال که یک روش درمانی شناخته شده و مطمئن است، ممکن است حاوی عوارض زیادی برای برخی از افراد خاص باشد. در این مقاله از سری مقالات وبلاگ آموزشی کلینیک دندانپزشکی تاج اسلامشهر، می خواهیم به بررسی موارد منع مصرف بوتاکس در افراد مختلف بپردازیم. در این صورت، جهت کسب و کار بیشتر پیشنهاد می کنیم به مطالعه ادامه این مقاله بپردازید.

اسلامشهر، ابتدای باغ فیض، نرسیده به کوچه دوم، دندانپزشکی تاج، دکتر هاشم زهی

تلفن: 02156354030 – 02156364030

فهرست مطالب

 

بوتاکس برای چه کسانی ممنوع است؟

 

آیا تزریق بوتاکس بی خطر است؟

برای تهیه بوتاکس از سم باکتری کلستریدیوم بوتولینوم استفاده می شود. این باکتری در محیط هایی مانند دریاچه ها، خاک و جنگل یافت می شود. سم این باکتری در حالت رقیق و تضعیف شده می‌تواند در تولید ماده ای به نام بوتاکس استفاده شود. این ماده نوعی نوروتوکسین یا سم عصبی است که می تواند بر انتقال پیام های عصبی در بدن انسان اختلال وارد کند.

زمانی که این ماده در عضلات فرد تزریق می شوند، باعث می شود تا این عضلات به طرز شگفت انگیزی تضعیف شوند. تولید کنندگان بوتاکس از حجم بسیار اندکی از این سم بوتولینوم برای تولید آن استفاده می کنند. با تزریق این ماده می توان عضلات آن ناحیه را به طور موقت فلج نمود که این کار باعث رفع انقباضات بیش از اندازه عضلات صورت شده و چین و چروک ها را از بین می برد.

به دلیل اینکه اثرات درمانی تزریق بوتاکس، دائمی نیستند، در نتیجه بی خطر بوده و میتوان از آنها در جهت رفع چین و چروک های صورت استفاده نمود.

بیشتر بخوانید:بوتاکس صورت چه قسمت هایی را می تواند ترمیم کند؟

کاربردهای دیگر بوتاکس چیست؟

تزریق بوتاکس علاوه بر کاربردهایی که در حوزه پوست و زیبایی دارد، می تواند برای رفع مشکلاتی همچون اسپاسم گردن، اسپاسم پلک، دیستونی دهانه رحم و … استفاده بشود. در مطالعاتی دیگر مشخص شده است که به کمک بوتاکس میتوان درد میگرن مزمن و همچنین مشکلات مثانه را درمان نمود.

چه کسانی نباید از بوتاکس استفاده کنند؟

با وجود اینکه استفاده عمومی از تزریق بوتاکس به عنوان یک روش مراقبت زیبایی بی خطر است، با این حال افراد از استفاده از این ماده، منع شده اند. از جمله این افراد می توان به موارد زیر اشاره نمود.

1. زنان باردار یا شیرده

به دلیل نگرانی های اخلاقی، تا به حال مطالعه خاصی بر روی تاثیر تزریق بوتاکس در مادران باردار و شیرده صورت نگرفته است. با این حال به دلیل اینکه بوتاکس حاوی مقدار ناچیزی سم است، همواره توصیه شده است تا تزریق این ماده در هنگام بارداری و شیردهی خودداری صورت بگیرد.

البته تحقیقات آزمایشی انجام شده بر روی موش های آزمایشگاهی، تاکنون ثابت کرده اند که تزریق بوتاکس در این دوران باعث بروز ناهنجاری هایی بر روی فرزندان این موش ها شده است. با این اوصاف توصیه می‌شود تا تزریق بوتاکس را به زمان بعد از اتمام دوره شیردهی، به تعویق بیندازیم.

بوتاکس و زنان باردار

 

2. افراد مبتلا به اختلالات عصبی عضلانی

بیمارانی که از اختلالات عصبی عضلانی مانند MS، میاستنی گراویس، ALS یا بیماری لوگریگ رنج می برند، بایستی به طور قطع، از استفاده بوتاکس برای روش های زیبایی خودداری نمایند. علت در این است که این افراد به دلیل داشتن ضعف های عصبی عضلانی، توانایی تحمل تزریق بوتاکس را نخواهند داشت. زیرا این ماده باعث تشدید بیماری آنها خواهد شد.

در چنین وضعیتی حتی تزریق مقادیر بسیار کم این ماده می‌تواند مشکلات تنفسی شدیدی را برای این افراد، به همراه داشته باشد. به همین دلیل متخصصین سلامت و زیبایی از تزریق این ماده در این افراد به طور قطع خودداری می کنند.

3. افرادی که به بوتاکس حساسیت دارند

ممکن است برخی افراد واکنش های حساسیتی به تزریق بوتاکس نشان دهند. با وجود اینکه این موارد بسیار نادر هستند، با این حال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و از تزریق به این افراد باید خودداری نماییم. از جمله واکنش های رایج حساسیتی که افراد حساس به بوتاکس آن را تجربه می کنند، می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • تورم، درد یا کبودی در محل تزریق
  • افتادگی پلک
  • آب دهان
  • خشکی چشم یا اشک های مکرر
  • ناراحتی معده
  • بی حسی
  • بدحالی

 

حساسیت به بوتاکس

 

 

جایگزین های تزریق بوتاکس

احتمالا برای شما هم سوال پیش آمده که اگر این افراد بخواهند در شرایطی که در آن دچار هستند نیز به زیبایی پوست خود اهمیت بدهند، چه راه‌کاری وجود دارد؟ برای پاسخ بایستی بگوییم که روش های جایگزین برای این افراد معرفی گردیده است. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • طب سوزنی: با استفاده از سوزن های ظریف، پزشکان می توانند جریان اکسیژن و گردش خون را برای بهبود ظاهر پوست و تحریک ساخت کلاژن قوی تر و الیاف الاستیک تقویت کنند. این می تواند ظاهر چین و چروک روی پوست را کاهش دهد و منجر به یک پوست سالم تر شود.
  • لایه برداری شیمیایی: لایه برداری شیمیایی بیشتر به عنوان یک درمان موثر آکنه استفاده می شود. با این حال، آنها همچنین به کاهش علائم پیری روی پوست کمک می کنند. با استفاده از مواد شیمیایی روی پوست (اسید گلیکولیک شناخته شده ترین مدل است)، پوست شروع به تاول زدن و لایه برداری می کند و ظاهری شاداب تر و درخشان تر به جا می گذارد.
  • درمان با لیزر: در مقایسه با تزریق بوتاکس، لیزر کارآمدتر و کمتر دردناک است. لیزر با کشیدن یک خط پیکسلی روی صورت، زخم های ریزی ایجاد می کند که باعث تحریک تولید کلاژن در پوست می شود.

بیشتر بخوانید: 10 کاربرد بوتاکس که ممکن است ندانید

سخن پایانی

در پایان زمان معرفی افرادی که نباید از تزریق بوتاکس به عنوان یک روش درمانی استفاده کنند، توصیه می شود تا این افراد به هیچ وجه وضعیت بیماری خود را از پزشکان متخصص زیبایی پنهان نکنند. زیرا ممکن است عواقب سنگینی برای فرد داشته باشد. در ادامه می‌خواهیم درباره کلینیک دندانپزشکی تاج اسلامشهر صحبت کنیم.

این کلینیک یک مرکز تخصصی دندانپزشکی در سطح شهر اسلامشهر است که خدمات ارائه شده در این مرکز، در سطح تماماً تخصصی ارائه می شود. در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ویزیت پزشک متخصص، می توانید با شماره گیری تلفن های زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

آدرس: اسلامشهر، ابتدای باغ فیض، نرسیده به کوچه دوم، دندانپزشکی تاج، دکتر هاشم زهی

ارتباط با ما:

تلفن: 02156354030 – 02156364030