Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/hashemz/domains/hashemzehi.com/public_html/wp-content/plugins/blog-designer-pro/blog-designer-pro.php on line 899
بایدها و نبایدهای مراقبت پس از ارتودنسی - دکتر محدثه هاشمزهی - دندانپزشک متخصص درمان ریشه دندان و عصب کشی در اسلامشهر

لطفا صبر کنید...

بایدها و نبایدهای مراقبت پس از ارتودنسی

Care-after-orthodontic-treatment.jpg

مراقبت پس از ارتودنسی مانند دیگر مراحل ارتودنسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ارتباط با دندانپزشک متخصص بعد از ارتودنسی به هیچ وجه قطع نمی شود. بهترین خدمات ارتودنسی را می توانید توسط متخصص ارتودنسی معتمد ما در دندانپزشکی تاج در اسلامشهر و شهرهای همجوار مانند پرند، نسیم شهر و رباط کریم دریافت نمایید. ارتباط با ما از طریق راه های زیر ممکن است:

اسلامشهر، ابتدای باغ فیض، دندانپزشکی تاج، دکتر هاشم زهی

02156354030 – 02156364030

 

فهرست مطالب

چرا مراقبت پس از ارتودنسی اهمیت دارد؟

مراجعه به متخصص برای مراقبت پس از ارتودنسی

نحوه صحیح مسواک زدن پس از ارتودنسی

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن پس از ارتودنسی

استفاده از دهانشویه پس از ارتودنسی

مراقبت پس از ارتودنسی و رژیم غذایی مناسب

مراقب کلی پس از برداشتن ارتودنسی

کلام آخر

 

 

مراقبت پس از ارتودنسی

 

چرا مراقبت پس از ارتودنسی اهمیت دارد؟

ارتودنسی کردن دندان ها و گذاشتن بریس ها روی دندان، پایان کار شما نیست. به عبارتی شما باید خود را برای این واقعیت که مراقبت از دهان و دندان پس از ارتودنسی دشوارتر می شود، آماده کنید. بریس ها فضای مناسبی را برای به دام انداختن غذا ایجاد می کنند. غذای به دام افتاده باعث ایجاد پلاک می شود. همین امر می تواند مشکلات دندانی زیادی را در آینده به همراه داشته باشد.

مراقبت پس از ارتودنسی نیز به همین دلیل اهمیت دارد. مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی، کشیدن نخ دندان و استفاده از دهانشویه حداقل یک بار در روز، شاید خسته کننده به نظر برسد ولی مطمئن باشید برای دریافت نتیجه بهتر لازم است.

اگر مراقبت پس از ارتودنسی را جدی نگیرید در آینده با عوارض جانبی مختلفی روبرو می شوید. ایجاد لکه های دائمی روی دندان ها، خونریزی لثه ها، پوسیدگی دندان ها و … از جمله مشکلات ناراحت کننده و عذاب آور ناشی از رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان پس از ارتودنسی می باشد.

 

عوارض عدم توجه به مراقبت پس از ارتودنسی

 

مراجعه به متخصص برای مراقبت پس از ارتودنسی

مراقبت پس از ارتودنسی بلافاصله بعد از گذاشتن بریس ها روی دندانها، آغاز می شود. از همان ابتدای کار متخصص ارتودنسی دستورالعمل های مراقبت از ارتودنسی را با شما در میان می گذارد. شما موظف خواهید بود به تمام توصیه ها عمل کنید، در غیر اینصورت انتظار رسیدن به نتیجه دلخواه خود را نداشته باشید.

مراجعه منظم و ماهانه به متخصص ارتودنسی از دیگر وظایف مهم شما محسوب می شود. این دیدارهای منظم برای تغییر سیم قوسی، تنظیم و بررسی بریس ها و نظارت بر پیشرفت درمان می باشد. همچنین در موارد زیر مراجعه به متخصص اورژانسی است:

  • شل شدن سیم های فلزی و کمانی
  • شل شدن یا افتادن براکت ها
  • شکستن نگهدارنده
  • از دست دادن دندان (بر اثر تصادف یا ضربه!)
  • درد شدید و غیر قابل تحمل دندان و لثه
  • تورم و مشکلات تنفسی

 

مراجعه منظم و ماهانه به متخصص برای مراقبت پس از ارتودنسی

 

نحوه صحیح مسواک زدن پس از ارتودنسی

مراقبت پس از ارتودنسی را می توانید در رعایت بهداشت دهان و دندان خلاصه کنید. همانطور که گفته شد، رعایت بهداشت بعد از ارتودنسی بسیار مهم و حیاتی است. در صورت نادیده گرفتن این مسئله با مشکلاتی در آینده روبرو خواهید شد که جبران ناپذیر هستند. مسواک زدن دندان های بریس شده با مسواک زدن دندان های معمولی متفاوت است.

شما باید هنگام مسواک زدن احتیاط کنید و در عین حال تمام ذرات غذا را نیز از میان ببرید. مسواک مخصوص مراقبت پس از ارتودنسی باید کمی نرم تر باشد تا به بریس ها آسیب وارد نکند. هرگز فراموش نکنید که روی دندانهای شما بریس قرار دارد، پس از وارد کردن فشار بیش از حد هنگام مسواک زدن، جدا خودداری کنید. نحوه صحیح مسواک زدن بعد از ارتودنسی به اینصورت است:

  • الاستیک ها و قسمت های قابل جابجایی را بردارید.
  • مسواک را در زاویه 45 درجه نگه دارید و اطراف سیم ها و پین های بریس را تمیز کنید. از بالای هر سیم به سمت پایین مسواک کنید.
  • برای تمیز کردن هر دندان 10 ثانیه زمان صرف کنید. مسواک را در زاویه 45 با لثه قرار دهید و در حین حرکت به صورت دایره ای، فشار ملایمی وارد کنید.
  • بعد از مسواک زدن، دهان خود را بشویید و حتما در آینه چک کنید ذرات غذا در بین بریس ها باقی نمانده باشد.

 

نحوه صحیح مسواک زدن پس از ارتودنسی

 

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن پس از ارتودنسی

مراقبت پس از ارتودنسی بدون نخ دندان کشیدن کامل نمی شود. استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز ضروری بوده و می تواند باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان و بوی بد دهان شود. پس از ارتودنسی، دندان ها را باید اینگونه نخ دندان کشید:

  • برای رسیدن به دندان های عقب، از نخ بلند استفاده کنید.
  • نخ را درحالی که زیر سیم است نکشید.
  • امتداد و زیر خطوط لثه را با نخ تمیز کنید.

 

نحوه نخ دندان کشیدن پس از ارتودنسی

 

استفاده از دهانشویه پس از ارتودنسی

استفاده از دهانشویه مناسب برای مراقبت پس از ارتودنسی لازم است. با دهانشویه نه تنها می توانید نفس تازه ای داشته باشید، بلکه می توانید باکتری هایی را که منجر به حفره، بیماری های لثه و هالیتوزیس می شوند را از بین ببرید.

مراقبت پس از ارتودنسی و رژیم غذایی مناسب

دندان ها، لثه ها و استخوان های آلوئولی شما در زمان ارتودنسی حساس تر شده و در نتیجه به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند. پس خوردن غذای مناسب به ویژه برای کودکان و نوجوانان در حال رشد بسیار اهمیت دارد. اما باید توجه داشته باشید که برای مراقبت پس از ارتودنسی لازم است از خوردن برخی غذاها اجتناب کنید، مانند:

  • غذاهای سفت (آجیل ها، شیرینی های سفت)
  • غذاهای چسبنده (آدامس، شکلات های کاراملی، آبنبات ها)
  • غذاهای ترد (پاپ کورن، چیپس)
  • غذاها و نوشیدنی های رنگی (چای، قهوه، گوجه فرنگی، کاری)
  • گاز زدن سبزیجات خام و سفت (سیب، گلابی، هویج و …)
  • گاز زدن همبرگر و انواع ساندویچ

 

غذای مناسب برای مراقبت پس از ارتودنسی

 

مراقب کلی پس از برداشتن بریس ها

مراقبت پس از ارتودنسی حتی بعد از برداشتن بریس ها نیز ادامه دارد. شما همچنان باید به دیدارهای منظم خود با متخصص ارتودنسی ادامه دهید. برای تثبیت اثر ارتودنسی نگهدارنده هایی به شما داده می شود که حتما باید مطابق با دستور دندانپزشک از آنها استفاده کنید.

یادتان باشد در صورت عدم استفاده از نگهدارنده، احتمال بازگشت به حالت قبل از ارتودنسی، بالا می باشد. نگهدارنده ها نیز مانند دندان ها نیاز به تمیز کردن و مراقبت دارند.

 

اهمیت ویزیت منظم در مراقبت پس از ارتودنسی

 

کلام آخر

مراقبت پس از ارتودنسی، مرحله ای از ارتودنسی که به توجه زیادی نیاز دارد. اصلا نگرانی به دل خود راه ندهید. شما بهترین خدمات درمان ارتودنسی را از متخصص ارتودنسی خود در دندانپزشکی تاج در اسلامشهر دریافت خواهید کرد. یادتان باشد شما در طی تمامی مراحل ارتودنسی، تنها نیستید.

ارتباط با ما:

اسلامشهر، ابتدای باغ فیض، دندانپزشکی تاج، دکتر هاشم زهی

02156354030 – 02156364030