Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/hashemz/domains/hashemzehi.com/public_html/wp-content/plugins/blog-designer-pro/blog-designer-pro.php on line 899
آیا ارتودنسی بر روی صحبت‌کردن تأثیر می‌گذارد؟ - دکتر محدثه هاشمزهی - دندانپزشک متخصص درمان ریشه دندان و عصب کشی در اسلامشهر

لطفا صبر کنید...

آیا ارتودنسی بر روی صحبت‌کردن تأثیر می‌گذارد؟

Orthodontic.jpg

هنگامی که برای اولین‌بار سفر ارتودنسی خود را شروع می‌کنید، طبیعی است که تعدادی سؤال از متخصص ارتودنسی خود داشته باشید. سؤالات معمولاً حول عمل ارتودنسی، مدت زمانی که طول می‌کشد تا لبخند شما اصلاح شود و بهترین گزینه درمانی برای شما و… است. یکی از سؤالاتی که معمولاً پرسیده می‌شود این است که “بریس ها چگونه بر صحبت‌کردن من تأثیر می‌گذارند. این یک سؤال بسیار مهم است، به ویژه برای افرادی که در سنین بزرگسالانی خود تحت درمان هستند و باید در محیط حرفه ای یا اجتماعی خود به مکالمه بپردازند.

البته مانند هر چیز جدیدی، باید به خودتان زمان بدهید تا به بریس ارتودنسی خود عادت کنید. طبیعی است که پس از انجام یک عمل ارتودنسی، دهان شما تغییراتی را تجربه نماید. اما خبر خوب این است که بعد از چند هفته اوضاع به طور قابل‌توجهی بهبود خواهد یافت. مهم‌ترین چیزی که باید به‌خاطر بسپارید این است که تکلم شما اغلب بسیار بدتر از اطرافیانتان به نظر می‌رسد. در حالی‌ که ممکن است احساس کنید که در تلفظ کلمات اشتباه کرده‌اید. در این مقاله از سری مقالات کلینیک تخصصی دندانپزشکی تاج اسلام‌شهر قصد داریم شما را با تأثیر ارتودنسی بر تکلم آشنا کنیم.

کلینیک دندانپزشکی تاج اسلام‌شهر یک مرکز تخصصی در حوزه دهان و دندان است که در تمام حوزه‌های دندانی دارای متخصصان دندانپزشکی است. این مرکز را می‌توان قطب تخصصی دندانپزشکی در اسلام‌شهر و همچنین شهرهای اطراف از جمله، نسیم‌شهر، پرند و رباط‌ کریم نامید. اغراق نیست که بگوییم همه‌روزه مراجعانی از تمامی این شهرها به کلینیک داریم. هدف ما ارائه بهترین خدمات تخصصی دندانپزشکی با مقرون‌ به‌ صرفه‌ترین قیمت در سطح استان تهران است. جهت مراجعه و رزرو جلسه ویزیت توسط متخصص دندانپزشک می‌توانید از طریق شماره‌ تلفن‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

اسلامشهر، ابتدای باغ فیض، نرسیده به کوچه دوم، دندانپزشکی تاج، دکتر هاشم زهی

تلفن: 02156354030 – 02156364030

فهرست مطالب

 

تاثیر ارتودنسی بر تکلم

 

آیا گفتار من تحت‌ تأثیر ارتودنسی قرار می‌گیرد؟

بریس‌های ارتودنسی به کمی زمان برای عادت‌کردن نیاز دارند، بنابراین ممکن است برای چند روز در حین صحبت متوجه مشکلات جزئی شوید. اما پس از آن، زبان به‌سرعت خود را تنظیم خواهید کرد. زبان عضوی بسیار حساس است و معمولاً حتی از کوچک‌ترین تغییر در دهان مانند زخم یا شکستگی دندان بسیار آگاه است. با این‌ حال، میزان سازگاری آن هم بسیار بالا است و اغلب در عرض یک یا دو هفته با بریس جدید سازگار می‌شود.

ارتودنسی و تکلم

 

این اثر معمولاً چقدر طول می‌کشد؟

در ابتدا، هنگام صحبت‌ کردن، متوجه تغییرات جزئی در نحوه صدای خود خواهید شد. این مشکل در گفتار توسط کسانی که با آنها ارتباط برقرار می‌کنید مورد متوجه قرار گرفته می‌شود. یکی از دلایل این است که یک جسم دائمی در دهان شما وجود دارد. مشکل در گفتار نیز به این دلیل است که در نواحی اطراف بریس های ارتودنسی شما التهاب و تورم وجود دارد. از آنجایی‌ که افراد بدترین منتقدان خودشان هستند، احتمالاً خودتان بیشتر از دیگران متوجه تفاوت‌های گفتاری خواهید شد. مغز شما ممکن است نسبت به صدای شما و هجاهایی که تلفظ می‌کنید، حساس شود.

دلیل اصلی اختلال در گفتار شما هنگام نصب بریس ارتودنسی این است که زبان و سایر ماهیچه‌های دهان ممکن است با قراردادن بریس ها کمی تغییر کنند. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که وقتی زبانشان به قطعات فلزی ساییده شود، آسیب می‌بینند. بسیاری از افراد ممکن است حتی متوجه نباشند که دارند آن را انجام می‌دهند. چون از زبانشان استفاده نمی‌کنند، گفتارشان عجیب می‌شود. توجه داشته باشید که زبان نقش مهمی در برقراری ارتباط دارد. با این‌ حال، هنگامی که آنها به تماس با بریس‌ها عادت کردند، آرام‌تر می‌شوند و تمایل دارند عملکرد طبیعی خود را برگردانند و به تکلم عادی کمک کنند.

در چه شرایطی گفتار درمانی لازم است؟

با توجه به توضیحاتی که در بالا ارائه نمودیم، وجود اندکی اختلالات گفتاری پس از نصب براکت ارتودنسی طبیعی است. با این وجود مشاغلی وجود دارند که در آنها اختلالات گفتاری مانند لب زدن مشکل‌ساز است. به‌عنوان‌مثال می‌توان به بازیگران، خوانندگان و مجریان تلویزیون اشاره کرد. ویزیت توسط یک گفتار درمانگر یک گزینه برای بیمارانی است که گفتار آنها ممکن است تحت‌تأثیر بریس های زبانی قرار گیرد.

دو هفته اول پس از نصب بریس ارتودنسی معمولاً یک دوره سازگاری زبانی طی خواهد شد. بسیاری از بیماران در این زمان خود را با بریس های زبانی سازگار می‌کنند. به افراد در این دوره، موم ارتودنسی داده می‌شود تا روی بریس ها قرار داده شود تا مالش زبان روی فلز متوقف شود. با این حال، برخی از بیماران هنوز احساس اضطراب می‌کنند و گفتاردرمانی می‌تواند به آنها کمک کند تا تکلم عادی خود را بازیابی کنند.

گفتار درمانی پس از ارتودنسی شامل چه مواردی است؟

زبان یک عضو ماهیچه‌ای است که می‌توان آن را طوری تمرین داد که در هر شرایطی کار طبیعی خود را انجام دهد. این کار را می‌توان با به‌ حداقل‌ رساندن تماس زبان با لب یا مانع مشابه ایجاد شده توسط بریس های زبانی انجام داد.

تکنیک‌های مورد استفاده در گفتار درمانی عموماً شامل ایجاد آگاهی از عادات دهانی شما، مانند نحوه نگه‌داشتن فک می‌شود. برای صحبت‌کردن با بریس های دندانی، نکته کلیدی، ایجاد فضای بیشتری در دهان با باز کردن پشت گلو است. سپس زبان باید یاد بگیرد که چگونه از فک پایین و لب‌ها استقلال یابد و بدون کمک آنها به تکلم بپردازد. میزان گفتار درمانی موردنیاز کاملاً به بیمار بستگی دارد، اما در بسیاری از موارد، تنها دو یا سه جلسه برای کمک به بیمار در بازیابی تکلم با توجه به شرایط جدید کافی است.

گفتار درمانی و ارتودنسی

 

بهبود گفتار شما به کمک ارتودنسی دندان

آیا می‌دانستید که در شرایط خاص، بریس‌ها ممکن است به شما در بهبود برخی از اختلالات گفتاری کمک کنند؟ دندان‌ها نقش مهمی در نحوه تلفظ و بیان کلمات دارند. هنگامی که افراد دارای مشکل فاصله زیاد دندان‌ها یا سایر بدفرمی‌ ها هستند، ممکن است مشکلات گفتاری مانند سوت‌زدن را تجربه کنند؛ بنابراین، بستن شکاف‌های بزرگ و بهبود بدفرمی‌ ها از طریق کار ارتودنسی ممکن است به بهبود گفتار شما کمک کند.

نکاتی برای تنظیم بریس ها

پس از نصب بریس های دندانی، ممکن است زمان کوتاهی طول بکشد تا به‌ظاهر و وجود آنها عادت کنید. ممکن است حساسیت جزئی در گونه‌ها و زبان خود داشته باشید که می‌تواند تلفظ کلمات یا جویدن غذاهای سفت را کمی دشوارتر کند. این امر هم کاملاً طبیعی است و دهان شما ظرف چند هفته تنظیم خواهد شد و شرایط به حالت عادی برگردد. رعایت موارد زیر برای بهبود وضعیت تکلم توصیه می‌گردد.

تمرین و تکرار

مانند بسیاری از چیزها در زندگی، مهم است که با تمرین کلماتی که تلفظ آنها دشوار است، برای بهبود تکلم خود تلاش کنید. این کار را می‌توان با خواندن کتاب با صدای بلند، آواز خواندن یا مکالمه طولانی با افرادی که از صحبت‌کردن با آنها احساس راحتی می‌کنید، انجام داد.

استفاده از موم ارتودنسی

برخی از بیماران از موم ارتودنسی برای کمک به کاهش ناراحتی بریس های خود استفاده می‌کنند، این امر ممکن است به بهبود سریع‌ تر گفتار نیز کمک کند. موم ارتودنسی به روان کردن براکت‌ها کمک می‌کند و این نرمی باعث بهبود لغزش زبان بر روی دندان‌ها می‌شود. در نتیجه گفتار بهبود می‌بخشد و تلفظ کلمات خاص را آسان‌تر می‌کند.

تکلم آهسته‌تر

پس از نصب بریس دندانی توصیه می‌شود تا کمی سرعت تکلم را کاهش دهید. با این کار شما زمان بیشتری را جهت تمرکز بر روی تکلم خود خواهید داشت.

ارتودنسی دندان

 

شما در نهایت سازگار خواهید شد

به یاد داشته باشید که سختی در تکلم پس از نصب بریس ها، بهای ناچیزی برای لبخند خیره‌کننده‌ای است که برای سال‌های آینده خواهید داشت. مطمئن باشید بدون آنکه متوجه شوید خود را تنظیم خواهید کرد. اگر پس از انجام ارتودنسی همچنان در گفتار خود مشکل دارید، باید با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید که ممکن است تمرین‌های گفتاری و توصیه‌های بیشتری را برای کمک به سازگاری شما ارائه دهد. اخذ مشاوره تخصصی از متخصصان دندانپزشکی بسیار کمک‌کننده است. شما می‌توانید جهت ویزیت دندان‌هایتان به کلینیک دندانپزشکی تاج اسلام‌شهر مراجعه نمایید. جهت رزرو وقت مشاوره می‌توانید از طریق شماره‌های زیر با کارشناسان کلینیک در ارتباط باشید‌.

آدرس: اسلامشهر، ابتدای باغ فیض، نرسیده به کوچه دوم، دندانپزشکی تاج، دکتر هاشم زهی

ارتباط با ما:

تلفن: 02156354030 – 02156364030