Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/hashemz/domains/hashemzehi.com/public_html/wp-content/plugins/blog-designer-pro/blog-designer-pro.php on line 899
بدفرمی دندان و ارتودنسی - دکتر محدثه هاشمزهی - دندانپزشک متخصص درمان ریشه دندان و عصب کشی در اسلامشهر

لطفا صبر کنید...

بدفرمی دندان و ارتودنسی

8889963300124.jpg

بدفرمی دندان یکی از مشکلات دهان و دندان است که فرد مبتلا به آن دارای دندانهای نامرتب است‌. بدین صورت که زمانی که این فرد دندان های بالایی و پایینی خود را جمع می کند، این دندان ها بر روی یکدیگر به حالت تراز قرار نمی گیرند. بدفرمی دندان از جنبه های مختلف می‌تواند بر سلامتی فرد تاثیر بگذارد. این جنبه ها در ادامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. راهکار حل این مشکلات نیز از مسیر ارتودنسی دندان می گذرد. البته در برخی موارد شدیدتر نیاز به جراحی نیز خواهد بود.

در این مقاله از سری مقالات آموزشی کلینیک دندانپزشکی تاج اسلامشهر قصد داریم شما را با بدفرمی دندان ها و درمان آن آشنا کنیم.

در صورت عدم آشنایی با کلینیک دندانپزشکی تاج، لازم است بگوییم که این کلینیک با برخورداری از مجموعه‌ای از متخصصین دندانپزشکی مجرب در هر زمینه ای از علم دندانپزشکی در حال ارائه خدمات دندانپزشکی به ساکنین عزیز اسلامشهر و شهرهای اطراف از جمله نسیم شهر، پرند و رباط کریم هستند. نشانی و شماره تماس این کلینیک تخصصی دندانپزشکی در ادامه آمده است.

اسلامشهر، ابتدای باغ فیض، نرسیده به کوچه دوم، دندانپزشکی تاج، دکتر هاشمزهی

تلفن: 02156354030 – 02156364030

فهرست مطالب

 

مدل های مختلف بدفرمی دندان

 

بدفرمی دندان چیست؟

بدفرمی دندان یک وضعیت شایع از بیماری های دندانی است. این بیماری باعث می شود دندان های بالا و پایین هنگام بسته شدن فک پایینی، به درستی بر روی یکدیگر قرار نگیرند. همچنین ممکن است زمانی که فک شما گنجایش کافی برای دندان‌های شما نداشته باشد، این وضعیت نمود پیدا کند.

درمان اصلی بدفرمی دندان، کمک گرفتن از ارتودنسی دندان است. این بیماری اهمیت بسیار بالایی در ارتودنسی دندان دارد. به گونه ای که یکی از علل اصلی مراجعه افراد به متخصصین ارتودنسی در کلینیک تخصصی دندانپزشکی تاج اسلامشهر، داشتن سطوح مختلفی از بدفرمی است. در صورتی که اقدامی در حوزه اصلاح بدفرمی‌دندان صورت نگیرد، می تواند باعث درد در ناحیه فک، دندان ها، لثه و سایر مشکلات در جویدن و بلع غذا و حتی مشکلات تنفسی و گفتاری شود.

آیا بدفرمی دندان می تواند بر سلامت کلی ما تأثیر بگذارد؟

در صورتی که بدفرمی دندان درمان نشود، می‌تواند بر سلامتی افراد تاثیر منفی بگذارد. این وضعیت دندانی می تواند مشکلاتی از جمله ابتلا به بیماری‌های لثه، پوسیدگی و خراب شدن دندان، تخریب مینای دندان و همچنین مشکلاتی در جویدن غذا ایجاد کند. در کنار آن از نظر زیبایی نیز داشتن دندان های نامرتب یک نوشته منفی بوده و بسیاری از افراد دارای چنین مشکلی از عدم اعتماد به نفس کافی برای لبخند زدن در جامعه رنج می برند.

علل بوجود آورنده بدفرمی دندان چیست؟

بیشترین موارد ابتلا به بدفرمی دندان در بین افراد در جامعه به عوامل ارثی و ژنتیکی بازمیگردد. اما برخی شرایط محیطی و برخی اختلالات اکتسابی نیز می توانند باعث بد فرمی های دندان فرد شوند. از جمله این دلایل و عوامل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کوچک بودن فک و عدم گنجایش کافی برای جایگیری دندان ها‌. این موضوع باعث می شود دندانها به دلیل کمبود فضای کافی در یک محیط شلوغ در کنار یکدیگر قرار بگیرند که خود باعث نامرتب شدن دندان ها خواهد شد.

مکیدن انگشت و یا اجسام سخت توسط نوزاد و کودک نوپا. چنین شرایطی نیز می تواند باعث تغییر در ساختار لحظه ها شود. در ادامه زمانی که دندان های شیری در می آیند، به حالت پس و پیش قرار خواهند گرفت.

کشیدن یک یا چند دندان خراب. در چنین شرایطی به دلیل اینکه یک فضای خالی در بین دندان ها ایجاد کند، باعث بد فرم شدن دندانها می‌شود. بدین صورت که دندان ها از دو طرف به سمت آن فضای خالی حرکت خواهند کرد. در ادامه این امر نیز باعث بد فرم شدن دندان می‌شود.

بروکسیسم و یا دندان قروچه. بر طبق تحقیقات دانشمندان دندان قروچه های شبانه می‌تواند باعث جابجایی دندان ها بشود.

بروکسیسم باعث بد فرمی دندان

 

انواع بدفرمی دندان؟

در علم ارتودنسی بدفرمی دندان ها به سه دسته مختلف تقسیم بندی می شوند. این سه دسته در زیر مورد بررسی قرار گرفته اند.

  • بدفرمی دندان نوع 1

این حالت که شایع ترین نوع بی نظمی های دندانی است، در آن فک ها در جای مناسب قرار می گیرند، اما دندان های فک بالا و فک پایین با کمی تفاوت روی هم قرار می گیرند که منجر به عوارض جزئی مانند افزایش فاصله بین دندان ها و افزایش تراکم دندان ها و همچنین رشد بیش از حد یک یا چند دندان می شود.

  • بدفرمی دندان نوع 2

این حالت که اوربایت یا رتروگناتیسم نامیده می شود در بیمارانی که فک های کوچک دارند، یا دندان های فک پایین فرو رفته یا دندان های فک بالا بیش از حد معمول بیرون زده اند. در این حالت یا فک پایین خیلی به عقب متمایل می شود یا فک بالا خیلی به جلو متمایل می شود.

  • بدفرمی دندان نوع 3

این حالت که آندربایت یا پروگناتیسم نامیده می شود در افرادی که فک بالا یا کوچک دارند دیده می شود. در این حالت فک بالا نسبت به موقعیت طبیعی خود عقب رفته است.

اپن بایت و دیپ بایت دو نوع دیگر از بدفرمی دندان های دندانی هستند که به ترتیب به دلیل رشد عمودی زیاد یا عدم رشد عمودی فک ایجاد می شوند.

انواع بدفرمی دندان

 

درمان بدفرمی دندان به کمک ارتودنسی

بسیاری از بی نظمی هایی که در دندان های افراد رخ می دهد، در حدی نیستند که نیاز به اقدام درمانی برای آنها داشته باشد. در برخی موارد مشکلات ناشی از بدفرمی دندان و بد فرمی های دندان به حدی افزایش می یابند که استفاده از بریس و یا ارتودنسی دندان اجتناب ناپذیر است.

در صورتی که به دلیل دارا بودن دندان های بد فرم به متخصصین کلینیک دندانپزشکی تاج اسلامشهر مراجعه کنید، متخصصین ما بسته به نوع و سطح بدفرمی دندان، درمان های تخصصی لازم را ارائه خواهند داد.

از جمله این اقدامات درمانی می‌توان به نصب بریس های ارتودنسی اشاره نمود‌. در صورتی که میزان این بی نظمی ها به حدی باشد که برخی دندان ها از فرم طبیعی خود فاصله گرفته باشند، نیاز به اصلاح آنها از طریق عمل جراحی خواهد بود.

به کمک این روش های درمانی، فشار بیش از حد روی دندان های شما و همچنین تظاهرات بالینی آن از جمله احساس درد در ناحیه دهان و دندان برداشته خواهد شد.

تشخیص به موقع و درمان سریع این بدفرمی دندان ها باعث می شود تا روند درمانی با سهولت بیشتری پیگیری شده و مدت زمان مورد نیاز برای استفاده از بریس های ارتودنسی دندان نیز کاهش خواهد یافت.

قابل توجه است که با توجه به درصد و وضعیت بدفرمی‌دندان، دندان های شما معمولاً نیاز است تا حدود یک الی دو سال از بریس های ارتودنسی بر روی دندان های خود استفاده کنید.

سطوح مختلف بدفرمی دندان

 

سخن پایانی

در این مطلب شما را با بدفرمی دندان دلایل ایجاد آن، سطوح مختلف آن و روش های درمان آن آشنا نمودیم. اسلامشهری های عزیز در صورتی که با مطالعه مقاله فوق خود را واجد شرایط بهره مندی از خدمات تخصصی ارتودنسی دندانپزشکی می دانید، پیشنهاد می کنیم تا از خدمات کلینیک دندانپزشکی تاج با مدیریت دکتر هاشم زهی بهره ببرید. آدرس و شماره تلفن این مرکز در ادامه برای شما قرار داده شده است.

اسلامشهر، ابتدای باغ فیض، نرسیده به کوچه دوم، دندانپزشکی تاج، دکتر هاشمزهی

ارتباط با ما:

تلفن: 02156354030 – 02156364030