Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/hashemz/domains/hashemzehi.com/public_html/wp-content/plugins/blog-designer-pro/blog-designer-pro.php on line 899
راهکارهایی جهت کاهش درد ارتودنسی دندان - دکتر محدثه هاشمزهی - دندانپزشک متخصص درمان ریشه دندان و عصب کشی در اسلامشهر

لطفا صبر کنید...

راهکارهایی جهت کاهش درد ارتودنسی دندان

5555552366.jpg

همانطور که میدانید ارتودنسی دندان برای اصلاح بد فرمی های دندان و بازگرداندن ساختار دندان به فرم طبیعی و زیبا به کار می رود. این روش درمانی نیازمند متصل کردن رشته سیمی بر روی دندان است. این سیم ها بایستی حداقل زمانی در حدود ۱ الی ۲ سال بر روی دندانهای فرد قرار داشته باشند. این رشته سیم ها باکس شیشه ای ایجاد می کنند و دندان ها را به فرم طبیعی خود باز می گردانند.

استفاده از بریس های ارتودنسی می‌توانند در طول مدت زمان نصب بودنشان بر روی دندان، باعث ایجاد درد و ناراحتی برای فرد شوند. در عین حال می‌تواند تا حدی از این دردها طبیعی باشد. اما ممکن است تحمل این حجم از درد طولانی مدت و مداوم برای برخی از افراد تا حدی مشکل و عذاب آور باشد. در این مقاله از سری مقالات آموزشی یک کلینیک دندانپزشکی تاج اسلام شهر قصد داریم راهکارهایی را در جهت کاهش درد ارتودنسی دندان به شما ارائه دهیم.

قبل از شروع لازم است این مرکز دندانپزشکی را برای افرادی که با آن آشنا نیستند، معرفی کنیم. مرکز ارائه خدمات تخصصی دندانپزشکی تاج اسلامشهر با مدیریت دکتر محدثه هاشم زهی، بزرگترین مرکز دندانپزشکی در شهر اسلامشهر است. در این مرکز تمامی خدمات دندانپزشکی ترمیم دندانی، توسط متخصصین مجرب صورت می پذیرد. در کنار ارائه خدمات به همشهریان گرامی، این مرکز ظرفیت ارائه خدمات به مراجعه کنندگان از شهرهای مجاور از جمله پرند، رباط کریم و نسیم شهر را دارد. آدرس کلینیک و شماره تماس جهت رزرو ویزیت متخصص دندانپزشک به شرح ذیل است:

اسلامشهر، ابتدای باغ فیض، نرسیده به کوچه دوم، دندانپزشکی تاج، دکتر هاشم زهی

تلفن: 02156354030 – 02156364030

فهرست مطالب

 

کاهش درد ارتودنسی دندان

 

چه عواملی باعث بروز درد ارتودنسی دندان می شوند؟

عوامل مختلفی می تواند باعث بروز درد پس از نصب بریس ارتودنسی شوند. اگر بخواهیم این علائم را دسته بندی کنیم، میتوان آنها را به دو دسته عوامل داخلی و خارجی تقسیم بندی نمود. این عوامل در دامن مورد بحث قرار گرفته اند:

  • عوامل داخلی

عوامل داخلی مربوط به عواملی می شوند که ریشه در تغییرات داخلی بدن دارد. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. تغییر در جریان خونرسانی به دندان ها. فشار مداومی که بریس ها به دندان ها وارد می کنند، باعث می شود تا میزان جریان خون در گردش در زیر دندان ها دچار تغییراتی شود. این تغییرات می‌تواند باعث القای حس درد در افراد بشود.
  2. عفونت در ناحیه دندان یا لثه. به دلیل حساسیت بالای دندانها و لثه ها، در صورتی که مراقبت های پس از انجام ارتودنسی دندان توسط فرد به درستی صورت نگیرد، می‌تواند باعث بروز عفونت در ناحیه دهان شود. عفونت های دهان و دندان خود بسیار دردناک بوده و می توانند موجب آسیب های قلبی و عروقی نیز بشوند.
  • عوامل خارجی

دسته دیگر از عوامل ایجاد کننده درد پس از ارتودنسی مربوط به عوامل خارجی هستند. این گروه از عوامل برای زمانی است که محرک های خارجی باعث درد ناحیه بریس ها می شوند. ضربه و برخورد با اجسام سخت، خوردن غذاهای سفت و مصرف برخی نوشیدنی ها و استعمال دخانیات می‌توانند از جمله محرک های خارجی تولید کننده درد ناحیه دهان و دندان شوند.

 

درد ارتودنسی دندان

 

راهکارهای مفید جهت کاهش درد ارتودنسی دندان

در ادامه به بررسی نکات و راهکارهای جهت کاهش درد پس از انجام عمل ارتودنسی دندان می پردازیم. به طور کلی گام اول در کاهش درد ارتودنسی بررسی عامل ایجاد کننده درد و حذف آن عامل جهت جلوگیری از وخامت اوضاع است. در ادامه می توانیم به کمک راهکارهای معرفی شده در زیر به تسکین درد ارتودنسی دندان بپردازیم.

  • استفاده از بیحس کننده های موضعی

یک روش ساده جهت تسکین درد ارتودنسی دندان، استفاده از بی حس کننده های موضعی است. از جمله بی حس کننده های دارویی میتوان لیدوکائین اشاره نمود. میخک نیز جزء بی حس کننده های طبیعی محسوب می شود.

 

ارتودنسی دندان

 

  • مصرف داروهای مسکن جهت تسکین درد ارتودنسی دندان

راهکار دیگر جهت کاهش درد پس از ارتودنسی دندان، استفاده از داروهای مسکن خوراکی است. در صورتی که سابقه درد حین و پس از جلسات متخصص ارتودنسی داشته اید، میتوانید تا یک ساعت قبل از مطب متخصص ارتودنسی یک عدد قرص را مصرف کنید. با این کار هنگام پروژه های نصب بریس دندانی و همچنین بعد از آن درد کمتری احساس خواهید کرد.

از جمله این داروها می توان ایبوپروفن را نام برد. نکته ای که درباره این داروها وجود دارد این است که این داروها تسکین دهنده درد هستند. در واقع کاری با عامل ایجاد کننده آن ندارند.

  • استفاده از کیسه یخ جهت تسکین درد ارتودنسی دندان

دمای پایین می تواند سرعت پیشرفت التهابات را کاهش داده و باعث کاهش حس درد شود. در صورتی که پس از نصب بریس دندانی، احساس درد داشتید، می‌توانید به کمک قرار دادن یک کیسه یخ در ناحیه بیرونی دندان خود، میزان درد را کاهش دهید. در صورتی که امکان استفاده از کیسه یخ وجود ندارد، شما می‌توانید با مصرف یک نوشیدنی بسیار خنک و یا یک بستنی میزان التهاب و درد را کاهش دهید.

  • مصرف غذاهای نرم و اجتناب از خوردن غذاهای سفت

پس از نصب بریس های ارتودنسی دندانی، محدودیت‌های تغذیه ای زیادی وجود خواهد داشت. مصرف غذاهای سفت جویدنی، آبنبات های سفت، آدامس ها و مواد ترد باعث آسیب رساندن به دندان ها شده و درد شدیدی را می تواند ایجاد کند.

به جای آن توصیه می شود از غذاهای نرم مانند سوپ و یا پوره سیب زمینی استفاده نمایید. این کار باعث می شود از ایجاد التهاب و درد های جدید جلوگیری به عمل آید.

  • ماساژ لثه جهت تسکین درد ارتودنسی دندان

یکی از تکنیک های بسیار موثر تسکین درد ارتودنسی دندان ماساژ لثه نام دارد. در این تکنیک تنها کاری که بایستی برای تسکین درد انجام دهید، ماساژ دادن به صورت دایره وار یک انگشت است. توصیه می‌شود قبل از انجام ماساژ لثه، آن ناحیه را به کمک یک قطعه یخ خنک کنید. با این کار کمی از تورم آن ناحیه کاهش می‌یابد.

 

ماساژ لثه برای کاهش درد ارتودنسی دندان

 

  • غرغره کردن با آب نمک گرم

ماهیت فلزی بریس های ارتودنسی دندان می تواند باعث آسیب به بافت نرم دهان شود. و در نتیجه زخم های کوچک و بزرگی را ایجاد کند. این زخم ها می‌توانند باعث بروز التهاب در ناحیه دهان و دندان شوند که باعث ایجاد مشکلات وخیم تر می شوند.

غرغره نمودن آب نمک گرم به دلیل خاصیت ضد میکروبی نمک می‌تواند موجب جلوگیری از ایجاد درد و التهاب شود.

سخن پایانی

در این مطلب درباره عوامل ایجاد کننده درد پس از ارتودنسی دندان و راهکارهای رفع آن پرداختیم. در صورتی که به کمک این روش ها نیز درد شما تسکین نیافت، توصیه می‌شود تا به کلینیک دندانپزشکی تاج اسلامشهر مراجعه نموده و توسط متخصصین مربوطه ویزیت شوید. جهت رزرو نوبت برای ویزیت توسط متخصص ارتودنسی، میتوانید از طریق شماره های درج شده در ادامه این کار را انجام دهید. نشانه کلینیک دندانپزشکی تاج اسلامشهر تحت مدیریت دکتر محدثه هاشم زهی به شرح زیر است:

ارتباط با ما:

اسلامشهر، ابتدای باغ فیض، نرسیده به کوچه دوم، دندانپزشکی تاج، دکتر هاشم زهی

02156354030 – 02156364030