Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/hashemz/domains/hashemzehi.com/public_html/wp-content/plugins/blog-designer-pro/blog-designer-pro.php on line 899
آشنایی با مراحل مختلف ارتودنسی دندان - دکتر محدثه هاشمزهی - دندانپزشک متخصص درمان ریشه دندان و عصب کشی در اسلامشهر

لطفا صبر کنید...

آشنایی با مراحل مختلف ارتودنسی دندان

ortho.jpg

ارتودنسی دندان یک روش اصلاح بدفرمی های دندان است که به کمک استفاده از انواع بریس های فلزی و سرامیکی به بهبود ساختار دندان ها کمک می کند. اهمیت مرتب بودن ساختار دندان ها بر کسی پوشیده نیست. از بهبود ظاهر فرد و زیباسازی لبخند افراد گرفته تا بهبود وضعیت گوارش غذا را شامل می‌شود.

گرچه انجام ارتودنسی دندان و نتیجه ای که از انجام ارتودنسی گرفته می‌شود در افراد مختلف می‌تواند کمی متفاوت باشد. با این وجود روال کاری که در کل این پروسه طی می شود یکسان است. به همین دلیل بر آن شدیم تا در یک مقاله اختصاصی شما را با کل فرایند ارتودنسی دندان آشنا کنیم.

در کنار همه این موارد، موفقیت پروسه ارتودنسی دندان ارتباط بسیار زیادی با پزشک متخصص و تجربه آن دارد. کلینیک تخصصی دندانپزشکی تاج اسلامشهر با مدیریت دکتر هاشمزهی دارای گروهی از متخصصین دندانپزشکی در تخصص های مختلف است. در این کلینیک تمامی پروسه های درمانی دندان توسط پزشکان متخصص انجام می گیرد.

آدرس: اسلامشهر، ابتدای باغ فیض، نرسیده به کوچه دوم، دندانپزشکی تاج، دکتر هاشم زهی

تلفن: 02156354030 – 02156364030

فهرست مطالب

 

 

مراحل مختلف ارتودنسی دندان

 

فازهای اصلی ارتودنسی دندان

به طور کلی انجام ارتودنسی دندان در سه فاز متوالی صورت می‌گیرد. فاز اول، فاز پیش از ارتودنسی است. در فاز دوم، دوره نصب بریس ارتودنسی دندان گذرانده می‌شود. فاز سوم دوره پس از نصب برس است.

فاز اول، دوره پیش از نصب بریس ارتودنسی دندان

در این دوره که قبل از انجام ارتودنسی است، اقداماتی در جهت امکان سنجی، نحوه انجام ارتودنسی و تعیین میزان بد فرمی دندان های شما صورت می گیرد. اگر بخواهیم دقیق‌تر درباره این موارد صحبت کنیم، این مراحل به شرح زیر هستند:

مشاوره اولیه ارتودنسی دندان

اولین گامی که باید برای ارتودنسی دندان انجام گیرد، مشاوره اولیه است. مرکز دندانپزشکی تاج اسلامشهر، پزشک متخصص دندان های شما را از نظر وجود بدفرمی ها بررسی نموده و تاریخچه مراقبتهای دندانی شما را بررسی میکند.

تصویربرداری با اشعه ایکس

در گام بعدی پزشک متخصص، شما را برای اخذ تصویر اشعه ایکس به مرکز تصویربرداری ارجاع می دهد. تصویربرداری اشعه ایکس از دندان شما باعث می‌شود تا توان ریشه های دندانی و همچنین وضعیت استخوان فک شما مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین دندان هایی را که دچار بدفرمی های مخفی هستند تشخیص داده میشود. در صورت وجود هرگونه بیماری های دهان و دندان، باید قبل از انجام ارتودنسی دندان، همه آنها رفع گردند.

ارتودنسی دندان

 

مشاوره دوم ارتودنسی دندان

پس از اینکه تصویر اشیا ایکس از دندان های شما آماده شد، پزشک متخصص در مرکز دندانپزشکی تاج اسلامشهر یک برنامه درمانی دقیق را با توجه به بررسی های اولیه و تصاویر اشعه ایکس از دندان های شما ترسیم می نماید.

ارائه برنامه درمانی به شما

پس از آماده شدن برنامه درمانی، طی یک تماس تلفنی از شما خواسته می‌شود تا به کلینیک درمان پزشکی مراجعه نموده و برنامه درمانی به شما توضیح داده می شود. در ادامه روش های درمانی ممکن نیز به شما معرفی می شود. در صورت رضایت شما، روش درمانی توصیه داده شده، نهایی شده و پروسه نصب بریس ارتودنسی آغاز خواهد شد.

استفاده از بسط دهنده های فک

در برخی از بیماران جوان تر یک پیشنهاد درمانی توسط پزشک متخصص قبل از اقدام برای نصب براکت ارتودنسی داده می شود. مبنی بر اینکه اگر فک بیماران هنوز در مرحله رشدی قرار داشته و کام آنها به طور کامل جوش نخورده باشد، به کمک گشاد کننده ها میتوان فک را بازتر کرد. با این کار فضای بیشتری برای جایگیری دندان ها وجود خواهد داشت.

استفاده از جداکننده های دندانی

در صورتی که فاصله بین دندان ها، خصوصاً دندان های عقبی فرد به گونه ای باشد که جا برای حلقه های فلزی وجود نداشته باشد، از جداکننده ها استفاده می کنیم. این ابزار یک نوار پلاستیکی است که در اطراف دندان های عقبی شما قرار می گیرد تا جا برای نصب بریس باقی بماند.

فاز دوم، دوره نصب ارتودنسی دندان

در این مرحله کارهای ابتدایی برای شما انجام شده است و بریس های دندانی بر طبق گام های زیر بر روی دندان شما نصب خواهند شد.

نصب بریس ارتودنسی دندان

 

گام اول

اکنون زمان آن رسیده است که بریس ارتودنسی دندان های شما نصب شوند. توصیه می‌شود جهت کنترل درد هنگام نصب بریز دندانی، حدود نیم ساعت قبل از اینکه کار بر روی دندان شما آغاز بشود، از یک مسکن استفاده کنید. با وجود اینکه متخصصین دندانپزشکی کلینیک دندانپزشکی تاج اسلامشهر کار خود را به گونه ای انجام می دهند که کمترین درد را حس کنید، اما ممکن است چند ساعت پس از نصب، درد خفیفی را تجربه کنید. به همین علت گفته می شود از یک مسکن استفاده نمایید.

در صورتی که در جلسه قبلی در دهان شما از جدا کننده ها استفاده کرده باشیم، ابتدا بایستی آنها را از روی دندان های شما برداریم. سپس می توان کار نصب بریس و براکت ها را شروع کرد.

هنگامی که متخصصین ما براکت ها را در جای خود قرار دادند در مرحله بعدی سیم های کمانی را بر روی آن قرار می دهند.

پس از اتمام نصب بریس ارتودنسی دندان، دندانپزشک متخصص به شما درباره نحوه استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان در این دوره، آموزش هایی را خواهد داد. همچنین به شما توصیه خواهند نمود جهت بررسی های بیشتر و کنترل پروسه درمانی، هر ۴ الی ۸ هفته بنابه نیاز به کلینیک دندانپزشکی تاج مراجعه نمایید.

مرحله دوم

زمانی که دندان های شما در موقعیت تعیین شده قرار گرفتند، وقت آن است که بر روی انواع مشکلات بایت دندان شما کار شود. بایت دندانی بدین صورت است که اگر دندان های خود را بر روی هم قرار دهید باید در حالت طبیعی همه دندان های بالایی و پایینی بر روی یکدیگر قرار بگیرند. در صورت وجود چنین مشکلاتی می توان به کمک تنظیم بریس های نصب شده این مشکلات را نیز اصلاح نمود.

مرحله سوم

زمانی که به این مرحله می رسیم، چندین ماه است که بریس های ارتودنسی دندان های شما نصب شده اند. حال وقت آن رسیده است تا اگر کوچکترین بدفرمی هایی بر روی دندان های شما باقی مانده باشد، اصلاح شوند.

 در صورتی که هیچ گونه ناهنجاری بر روی دندان های شما باقی نمانده باشد، دیگر نیازی به باقی ماندن بریس های ارتودنسی بر روی دندان های شما نیست. متخصص دندانپزشک شما در کلینیک دندانپزشکی تاج اسلامشهر، بریس ها را از روی دندان های شما جدا خواهد کرد. برداشتن بریس ها به زمان کمی نیاز دارد. چیزی که وقت بیشتری می گیرد، تمیز کردن جای چسب های باقی مانده و پولیش دندان های شما است.

فاز سوم، دوره پس از نصب بریس

در این دوره تمامی بیماران باید در بازه های سه ماهه تا یک سال به کلینیک دندانپزشکی تاج اسلامشهر مراجعه کنند تا متخصص، دندانهای آنها را معاینه کند. پس از اتمام سال اول توصیه می‌شود همه ساله حداقل یک بار به ویزیت متخصص دندانپزشک خود برسند تا دندانهای آنها از نظر عدم بازگشت بدفرمی ها، مورد بازدید مجدد قرار بگیرند.

در صورتی که دندان عقل شما رشد نکرده باشد و یا اینکه رشد ناقص کرده باشند، با اتمام فرایند رشد آن ممکن است مجدداً به دلیل کاهش فضا برای دندانها مشکل ایجاد کند. برای پیشگیری از وقوع چنین مشکلاتی، توصیه می شود تا با تهیه عکس اشعه ایکس از دندان های خود، میزان رشد این دندانها را تحت نظر داشته باشید.

پس از نصب بریس ارتودنسی دندان

 

در پایان درباره کلینیک دندانپزشکی تاج اسلامشهر توضیحاتی را داشته باشیم. این کلینیک دندانپزشکی را میتوان قطب درمانی دندانپزشکی در بین شهرهای اسلامشهر، نسیم شهر، پرند و رباط کریم نامید. همه روزه مراجعات بسیاری از تمامی این شهرها جهت بهره مندی از خدمات تخصصی دندانپزشکی در تمامی حوزه ها وجود دارند. جهت رزرو ویزیت دندانپزشکی و همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال میتوانید از طریق شماره زیر مرکز تماس برقرار فرمایید.

آدرس: اسلامشهر، ابتدای باغ فیض، نرسیده به کوچه دوم، دندانپزشکی تاج، دکتر هاشم زهی

ارتباط با ما:

تلفن: 02156354030 – 02156364030