Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/hashemz/domains/hashemzehi.com/public_html/wp-content/plugins/blog-designer-pro/blog-designer-pro.php on line 899
تأثیر ارتودنسی دندان بر روی لب‌ها - دکتر محدثه هاشمزهی - دندانپزشک متخصص درمان ریشه دندان و عصب کشی در اسلامشهر

لطفا صبر کنید...

تأثیر ارتودنسی دندان بر روی لب‌ها

5556.jpg

طارتودنسی دندان یک راه حل ایده‌آل برای اصلاح ناهنجاری‌های دندانی و همچنین انواع بدفرمی‌های آن است. ارتودنسی دندان با نصب بریس یا براکت که عموماً از جنس فلز است، صورت می‌پذیرد. به دلیل طول درمان بالای این روش اصلاح بدفرمی‌های دندانی، در کنار اصلاح ساختار دندان، تأثیرات گوناگونی را بر ساختار دهان و دندان شما ایجاد می‌کند. از جمله این تأثیرات می‌توان به تأثیر ارتودنسی بر لب‌ها اشاره نمود.

اینکه با نصب بریس ها، نحوه قرارگیری استاندارد لب‌های شما در حالت بسته تغییر می‌یابد، سؤالی است که ذهن اکثر افراد را قبل از اقدام به ارتودنسی درگیر می‌کند. در این مقاله از سری مقالات کلینیک تخصصی دندانپزشکی تاج اسلامشهر شما را با پاسخ این سؤال آشنا خواهیم کرد. در صورت عدم آشنایی با این کلینیک لازم است بدانید که کلینیک تخصصی دندانپزشکی تاج اسلامشهر با مدیریت دکتر هاشم زهی و کادر متخصصان دندانپزشکی در تمامی حوزه‌ها در حال خدمت‌رسانی به مردم عزیز اسلامشهر و همچنین شهرهای مجاور همچون نسیم‌شهر، رباط‌کریم و پرند است. آدرس و نشانی مرکز جهت راحتی شما عزیزان در اینجا درج شده است.

اسلامشهر، ابتدای باغ فیض، نرسیده به کوچه دوم، دندانپزشکی تاج، دکتر هاشم زهی

تلفن: 02156354030 – 02156364030

فهرست مطالب

 

تاثیر ارتودنسی بر لب ها

 

آیا بریس ارتودنسی واقعاً باعث بزرگ‌تر دیده‌شدن لب‌ها می‌شود؟

پس از نصب بریس ارتودنسی بر روی دندان شما توسط متخصص دندانپزشکی، ممکن است لب‌های شما دچار کشیدگی شوند. در صورتی که این تغییرات پس از برداشتن کامل بریس روی دندان‌های شما صورت گرفته باشد، احتمالاً مشکل به دلیل موقعیت دندان‌های جلویی شما است. در صورتی که دندان‌های جلویی بالایی و یا پایینی شما دچار بیرون‌زدگی باشند، لب‌ها به‌ درستی بر روی یکدیگر قرار نخواهند گرفت. با این شرایط ممکن است حتی دهان به طور کامل بسته نشود.

برای رفع چنین معضلی ابتدا بایستی منتظر بمانیم تا بریس ها مشکلات بد فرمی دندان‌ها را اصلاح کنند. در گام بعدی اگر دندان‌های یک بالایی و پایینی در قسمت جلویی دچار بیرون‌ زدگی باشند، می‌توان با تنظیم بریس ها، وضعیت آنها را نیز اصلاح نمود.

درد ناشی از ارتودنسی

 

اثرات رایج ارتودنسی بر روی لب‌ها

تأثیر بریس ها بر روی لب‌های شما اساسا اجتناب‌ناپذیر است. در موارد مختلف ممکن است لب‌های شما حجیم به نظر بیایند. البته پس از مدتی دهان شما با این تغییرات سازگار شده و براکت ارتودنسی را نیز متوجه نخواهد شد‌. با این وجود بریس ها از جنبه‌های مختلفی می‌توانند بر روی لب‌های شما اثرگذار باشند. این امر طبیعی است، به این دلیل که در دهانی که تا پیش‌ از این چیزی جز دهان و زبان و دندان وجود نداشت، حال میزبان سیم‌های فلزی بر روی خود است. حتی ممکن است در نواحی مانند گونه‌ها و پشت لب‌های بالا و پایین درد احساس شود. همچنین ممکن است در قسمت‌های بیرونی لب، مقداری کشش را احساس نمایید. در ادامه بیشتر درباره این مشکلات صحبت خواهیم کرد.

مشکلات شایع لب پس از ارتودنسی

اگر لب‌های شما هم پس از نصب بریس ارتودنسی توسط متخصص دندانپزشکی احساس ناراحتی می‌کند، بدانید که تنها نیستید. افراد بسیاری این مشکلات را تجربه می‌کنند. در ادامه به برخی از مشکلات شایع که برای لب‌ها پس از نصب بریس ارتودنسی رخ می‌دهد، می‌پردازیم.

تورم لب

تورم لب یکی از مشکلات شایع در بریس های ارتودنسی جدید است که اکثر بیماران را با خود درگیر می‌کند. این تورم می‌تواند تا چند روز ادامه داشته باشد اما معمولاً پس از دو الی سه هفته این مشکل به طور کامل برطرف می‌شود.

تورم لب ناشی از ارتودنسی

خشکی و ترک‌خوردگی لب پس از ارتودنسی

یکی دیگر از شکایات اصلی افراد دارای بریس ارتودنسی، خشکی لب است. علت ترک‌خوردگی در این افراد می‌تواند متفاوت باشد، اما علت اصلی کشیدگی لب‌ها است. چنین وضعیتی برای افرادی که در محیط‌های سرد و خشک فعالیت می‌کنند، می‌تواند بسیار اذیت‌کننده باشد‌‌. چاره کار برای این افراد استفاده از محلول‌های مناسبی است که از خشکی بیش از حد، ترک‌خوردگی لب‌ها و همچنین عفونی‌شدن آنها جلوگیری کند.

زخم‌های دهان

یکی از مشکلاتی که معمولاً قسمت داخلی لب‌ها را درگیر می‌کند، زخم ناشی از تماس بریس ارتودنسی با پوست لب است. برخوردها و اصطکاک ساده‌ای که بین سیم‌های ارتودنسی و پوست دهان ایجاد می‌شود، می‌تواند عاملی بر ایجاد زخم‌های دندانی شود.

بیرون‌زدگی لب‌ها

بیرون‌زدگی لب‌ها یکی دیگر از مشکلات شایع استفاده از بریس های دندانی است. در صورتی که لب‌های شما دچار تورم شده باشند، میزان این برآمدگی بیشتر هم می‌شود. برای اطمینان از وجود چنین برآمدگی‌هایی، توصیه می‌شود دو الی سه هفته تا پس از نصب بریس توسط متخصص دندانپزشکی منتظر بمانید. اگر تا این موقع برآمدگی‌ها اصلاح شد، نیازی به پیگیری خاصی نیست. در صورت عدم اصلاح تا این زمان توصیه می‌شود تا این مورد را با متخصص دندانپزشکی خود در میان بگذارید.

بی‌حسی لب

بیرون‌زدگی و کشیدگی لب‌های شما ممکن است باعث شود تا انتقال سیگنال‌های درد به مغز متوقف شود، در چنین وضعیتی می‌توان گفت که لب‌ها دچار بی‌حسی شده‌اند. چنین حالتی برای اکثر افراد ناخوشایند است و بایستی در صدد رفع این مشکل اقدام نمایند.

بی حسی لب ناشی از ارتودنسی

 

مراقبت از لب‌های ترک‌خورده در اثر ارتودنسی در منزل

بریس ها در تمام ساعات شبانه‌روز روی دندان‌های شما می‌نشینند. هیچ راهی برای حذف آنها در خانه وجود ندارد. باگذشت زمان، لب‌های شما باید با براکت‌ها سازگار شوند و باید این ناراحتی ها کاهش یابد. اقداماتی وجود دارند که می‌توانید برای کاهش درد در منزل انجام دهید.

بالم لب را امتحان کنید

جهت پیشگیری از وقوع خشکی و ترک‌خوردگی لب‌ها در زمان متصل بودن براکت ارتودنسی با دندان‌های شما استفاده از بالم لب راهکار مناسبی است. این ماده با حفظ رطوبت بر روی لب‌های شما، از خشکی آن پیشگیری کرده و با استفاده منظم از این ماده می‌توانید از ترک‌خوردگی‌های جدید جلوگیری نمایید.

آب خنک بنوشید

به دلیل اینکه سیگنال‌های درد انسان در دمای پایین، فعالیت کمتر و کندتری دارند، این امر باعث شده تا همواره توصیه بشود که در صورت وقوع درد در ناحیه دهان و دندان، به کمک مصرف آب سرد و یا قراردادن یخ بر روی موضع دردآور میزان تورم و التهاب را کاهش داده و همچنین میزان رطوبت و هیدراتاسیون لب‌ها افزایش یابد.

از مسکن‌ها استفاده کنید

در مواقعی که کنترل درد به هر طریقی خسته‌کننده می‌شود مصرف مسکن‌های بدون نسخه همچون، آسپرین، استامینوفن و ایبوپروفن می‌توانند کاهنده این درد باشند. توصیه می‌شود تا در مصرف این داروها زیاده‌روی نکرده و جانب مصرف را رعایت نمایید‌. بدین دلیل که مصرف بیش از حد این دوره‌ها تمام عوارضی که دارند می‌تواند منجر به مقاومت میکروب‌های بدن به این داروها بشود. همچنین مصرف بیش از اندازه این داروها می‌تواند باعث عدم تأثیرپذیری افراد از مصرف این داروها شوند.

مراجعه به دندانپزشک

در صورتی که ایراد ارتودنسی دندان‌هایتان حل نشده باقی ماند و با استفاده از تکنیک‌هایی که در بالا ارائه نمودیم قابل‌حل نبود، می‌توان با مراجعه به متخصص دندانپزشکی در کلینیک دندانپزشکی تاج اسلامشهر از نظرات پزشک متخصص خود جهت کاهش درد لب‌ها اقدام نماید.

جهت رزرو جلسه متخصص دندانپزشک می‌توانید از طریق شماره‌های زیر اقدام نمایید. کلینیک تخصصی دندانپزشکی تاج اسلامشهر با بهره‌مندی از کادر درمانی متخصص در تمامی حوزه‌های دندانی در حال ارائه خدمات تخصصی دندانپزشکی به هم استانی‌های محترم است.

آدرس: اسلامشهر، ابتدای باغ فیض، نرسیده به کوچه دوم، دندانپزشکی تاج، دکتر هاشم زهی

ارتباط با ما:

تلفن: 02156354030 – 02156364030