Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/hashemz/domains/hashemzehi.com/public_html/wp-content/plugins/blog-designer-pro/blog-designer-pro.php on line 899
عصب کشی دندان شیری کودکان - دکتر محدثه هاشمزهی - دندانپزشک متخصص درمان ریشه دندان و عصب کشی در اسلامشهر

لطفا صبر کنید...

عصب کشی دندان شیری کودکان

cute-little-girl-sitting-dentist-s-office_1157-19465-1-e1617782584304.jpg

متاسفانه باور عموم مردم این است که؛ دندان های شیری به دلیل اینکه موقتی هستند و در سن مشخصی جای خود را به دندان های دائمی می دهند، بی اهمیت هستند و نیازی به مراقبت ندارند.

این در حالیست که نقش این دندان ها در:

  • تکامل صحیح استخوان های فک
  • تشکیل جوانه های سالم دندان های دائمی
  • راهنمای رویشی مناسب برای دندان های دائمی
  • جویدن غذا و در نتیجه تغذیه ی مناسب و رشد صحیح کودک
  • تکلم و ادای صحیح حروف و کلمات
  • حفظ زیبایی کودک
  • افزایش اعتماد به نفس کودک و… حائز اهمیت بوده و قابل انکار نیست.

علائم پوسیدگی دندان در کودکان

لازم به ذکر است، شروع دندان درد در کودکان به این معناست که پوسیدگی از سد دفاعی دندان (مینای دندان) عبور کرده و به عاج دندان رسیده است. در این حالت شاهد علائمی مانند: کم اشتها شدن کودک نسبت به مصرف مواد غذایی یا بردن دست به داخل دهان هنگام غذا خوردن خواهیم بود. این علائم تا حدی برای والدین قابل تشخیص می باشد که کودک دندان درد دارد.

این رفتارها می تواند دلیلی باشد بر ایجاد پوسیدگی در دندان های خلفی که اگر به موقع تشخیص داده نشود و اقدامات درمانی برای رفع آن صورت نگیرد، پوسیدگی پیشرفت می کند و عصب دندان را درگیر می سازد.

شایان ذکر است که گاها مشاهده می شود، علی رغم اینکه پوسیدگی باعث درگیر شدن عاج و حتی عصب دندان شده است، کودک به دلیل ترس از محیط های دندانپزشکی، دردش را ابراز نمی کند. متاسفانه این امر می تواند زمینه ی مناسبی برای از دست رفتن دندان و یا حتی ایجاد عفونت های وسیع در دهان و حتی صورت کودک شود.

توصیه می شود با دیدن علائمی مانند خودداری کردن کودک از میل کردن غذا، یا بردن دست به داخل دهان هنگام غذا خوردن و هر نشانه ی مشکوک دیگر در دهان و یا صورت، به دندانپزشک کودکان مراجعه شود تا دندان ها از نظر سلامتی و همچنین وجود شروع پوسیدگی و نیز احتمال بروز عفونت بررسی شود.

اهمیت درمان به موقع دندان های شیری

  • از آنجایی که دندان های قدامی به دنبال مصرف شیر (مخصوصا شیر شبانه) به سرعت پوسیده و دردناک می شوند، لازم است در صورت بروز پوسیدگی نسبت به ترمیم و در صورت لزوم عصب کشی دندان های شیری اقدام شود.

زیرا تنها با انجام اقدامات به موقع دندانپزشکی می توان از ایجاد عوارض نامطلوب دهانی – دندانی مانند: عفونت و نهایتا از دست رفتن زودتر از موعد دندان های شیری کودکان (مخصوصا دندان های قدامی ایشان)، جلوگیری به عمل آورد.

  • همچنین در مورد دندان های خلفی یا همان آسیاهای کودک نیز، در صورت عدم رعایت کامل بهداشت دهانی – دندانی، این دندان ها در معرض پوسیدگی قرار می گیرند و از آنجایی که مینای دندان های شیری خیلی ضعیف تر و نازک تر از مینای دندان های دائمی هستند؛ پوسیدگی ایجاد شده خیلی سریع از سد دفاعی مینای دندان می گذرد و به عاج نفوذ می کند.

در صورتیکه این پوسیدگی به موقع تشخیص داده نشود و رسیدگی ها و درمان های لازم برای رفع آن انجام نشود، متاسفانه عصب دندان نیز درگیر می شود.

کشیدن یا عصب کشی دندان شیری

پیشرفت پوسیدگی و درگیر شدن عصب دندان می تواند باعث ایجاد؛

  • دندان دردهای خودبخودی و بدون هیچگونه محرک خارجی از قبیل غذا و یا نوشیدنی شود، همچنین باعث تجربه ناخوشایند دندان درد های شبانه در هنگام خواب (این دندان درد باعث بی تابی کودک هنگام خوابیدن می شود و ساعت ها مجال خوابیدن را از کودک سلب می کند.)

در صورت مراجعه منظم به دندانپزشک کودکان و انجام به موقع چکاپ های دوره ای، پوسیدگی های دندان های قدامی یا پوسیدگی های دندان های خلفی درهمان مراحل ابتدایی تشخیص داده می شوند و درمان های مناسب برای رفع پوسیدگی ها صورت می گیرد.

بسته به زمان مراجعه بیمار،  درمان ها می توانند از ترمیم ساده تا عصب کشی دندان شیری و در صورت تاخیر بیش از اندازه برای مراجعه به دندانپزشک اطفال تا خارج کردن زودتر از موعد دندان شیری، (کشیدن دندان) متغیر باشد.

لازم به یادآوری است که؛

  • دندان های قدامی شیری کودک باید تا سن 6 الی 7 سالگی داخل دهان کودک باقی بمانند.
  • همچنین دندان های آسیای شیری نیز باید تا سن 11 الی 12 سالگی حفظ و نگهداری شوند تا علاوه بر ایجاد شرایط مطلوب برای جویدن غذا، راهنمای مناسب برای رویش دندان های دائمی ئر آینده باشند.
لازم به ذکر است عصب کشی دندان اطفال در دندانپزشکی تاج (اسلامشهر، باغ فیض، نرسیده به کوچه 2)  توسط متخصص درمان ریشه خانم دکتر محدثه هاشمزهی انجام میشود.